trehundrafyrtiofem

skön dag. droppade av kiddosen på morgonen, bagel med cream cheese och lax till frukost, iväg med siri till gurnee mills, lyckades byta mina nikebrallor och inhandla en massa underkläder. njöt av varsin frappe på hemvägen. skypade innan barnen behövde hämtas upp. när de gjort sina läxor låg vi på soffan och tog det lugnt tills det var dags för middag. sen åkte jag iväg på mitt allra sista aupairmöte. satt utanför en glassbar i highland park och pratade. sa hejdå till min lcc (kontaktperson). sjukt. tre jobbveckor kvar.

+/-
värmer i hjärtat: alla komplimanger för min engelska
svider i hjärtat: att jag snart måste säga hejdå till de älskade skitungarna jag bor under samma tak som

det här med att jag har slutat blogga!? förutom små updates om vad jag har för mig då och då. för att jag desperat vill spara på alla de ögonblick mitt liv består av just nu. så omöjliga att omvandla till ord som ger det skimmer de förtjänar. därför allt jag skriver ter sig hopplöst innehållslöst. tror bara det är alldeles för mycket på en gång för att jag ska få ur mig något vettigt. ungefär som när jag har alldeles för mycket att göra, blir blockerad och det slutar med att jag inte gör någonting. alternativt äter choklad. vad man gör åt det hela!? klickar sig in hos bästa michaela och drar en lättnads suck över att inte vara den enda ambivalenta, veliga människan här i världen. http://www.devote.se/forni/blogs/21670248/sova.htm

tre veckor flängandes över usa

som ni kanske förstår var min semester fantastisk. när jag tänker på det är det ganska sjukt att jag inom tre veckor fått visa chicago för mina föräldrar, turistat i dc, hängt i nyc för tredje gången under mina 10 månader här och satt mig på ett plan till LA själv för att fortsätta till grand canyon och vegas. trots att vi missade en dag i chicago på grund av mammas och pappas försenade plan och att det var över trettio grader varmt så var det sjukt kul att få ha dem här. hann med arkitekt-båtturen på floden, chicago art insitute (där jag förvånansvärt nog fascinerades av monet-tavlor och till min stora förtjusning hittade en utställning med sandra backlunds klänningar), luncha på museumrestaurangen där jag åt den bästa maten sen jag kom till staterna, åka upp till sears towers 108e våning för en fantastisk utsikt över chitown och våga oss ut i glasboxarna, käka burgare till middag på grand lux café, avsluta onsdagen med fyrverkerierna över lake michigan på navy pier, wrigley field som är chicagos basebollarena, vandra genom wrigley ville och förbi alla tusen sportbarer, introduktion av frozen yoghurt, north avenue beach för att beundra staden från norr, hancock tower, luncha på cheesecake factory, shoppa skor på nordstrom rack, ta tåget till min lilla suburb, gå ner till stranden, visa huset och säga hej till mina värdföräldrar.
washington var bättre än förväntat och vi spenderade två dagar med att ta oss runt till alla monument, memorials och museum. ganska häftigt med så mycket historia samlad i en stad. sista dagen tog vi oss till georgetown som var en jättemysig stadsdel. men det bästa under mina föräldrars vistelese här var nog ändå dagarna i new york. att äntligen få tid att upptäcka manhattan på riktigt. sjukt mäktigt att få stå precis under frihetsgudinnan, väldigt konstig känsla att vara vid de gigantiska fontänerna med hundratals namn ingraverade där world trade center en gång stod och underbart att bara få vandra runt i carries kvarter i greenwhich village, svänga in på mollys cupcakes och ta med mig dessert hem till mamma och pappa som vi åt efter vår takeaway-middag i parken. veckan som följde, då jag roadtrippade i en minibuss genom californiens, arizonas och nevadas öken med skönaste kulturkrocken partymänniskor var en av de bästa veckorna i mitt liv. ni ska få höra mer.

den bästa sommaren, sjätte delen

29-06-12
efter en sista frukost med päronen och en frappe/människospaning/häng på starbucks med iphone som sällskap (medan mamma och pappa beundrade manhattan från ovan i empire state building) var jag tvungen att säga hejdå och sätta mig på en shuttle bus till la guardia och boarda planet till LA. kändes i hjärtat att behöva lämna både ett somrigt nyc och päronen bakom mig. inget annat att göra än att skicka iväg en smsbomb till chicagobrudarna som inte helt oväntat fick mig på bättre humör igen. en mellanlandning i memphis senare (även om man inte går utanför flygplatsen känns det kul att ha varit i ännu en amerikansk stad. se elvis-souvenirerna, höra tenesse-dialekten och se stadens matspecialitéer på flygplatsrestaurangerna) sjönk hjärtat i bröstet då jag insåg att jag under den fyra timmar långa flygresan skulle ha en liten unge bakom mig. som skrek. och sparkade. plus att jag fick fönsterplats utan fönster. modet steg dock igen när jag insåg att jag hade en datorskärm med x antal oupptäckta musikalbum samt en trevlig flygstolsgranne som bjöd på nötter och kex. väl framme på kaos-LAX lyckades jag ta mig till hilton och däcka i dubbelsängen.

sunday funday

helgen var som vanligt över innan jag hunnit inse att den var här. i fredags styrde jag mot city där jag och luisa gick ut för en bring your own beverages-middag. åt thai, drack vitt vin och tjatade om livet i stort och smått i ett par timmar innan vi mötte upp brian och joe och gick hem till dem och spelade sällskasspel och drack öl halva natten vilket var sjukt trevligt. jobbade i lördags eftermiddag och i söndags hade jag den mest amerikanska dagen i mitt liv. åt en bagel till frukost innan jag slängde på mig cubskepsen och sprang till tåget där jag mötte upp verran och siri. tog oss in till wrigley field för att gå på baseboll. började det hela med mcflurry och tisha-shoppande utanför arenan där det som vanligt före och efter match myllrade av peppade blåklädda chicagobor. intog våra platser, tittade inte överdrivet mycket på baseboll, tjötade, drack öl och åt deep dish pizza. googlade reglerna och hängde med på en del av matchen som cubbies tyvärr förlorade (precis som de brukar). hade i vilket fall som helst sjukt kul med mina underbara nötter till vänner!!!!!! efteråt gick jag hem till brian en stund och hängde med honom och luisa innan jag och tysken promenerade till depaul och åt thai till middag som vanligt. på en ny restaurang dock. som visade hitta nemo på storbild.

gick runt med en klump någonstans längst ner i magen hela eftermiddagen. när jag kramade luisa hejdå och gick upp till cta-stationen, såg sears tower bakom hustaken och det var 20 grader varmt ute.. så slog det mig verkligen. herregud vad vacker den här staden är. kan inte fatta att jag ska lämna det. kan inte fatta att jag ska lämna allt som har med usa att göra. inklusive kassörskorna i matbutiken som kallar mig dear och tanten på tågstationen som gav mig en biljett hon inte hade användning för. kan inte fatta att jag ska lämna luisa som varit så nära mig i 11 månader. att hon ska hem till tyskland och därefter förmodligen tillbaka till usa. (hon är dock min över midsommar nästa år!) livet är ganska sjukt. men jag njuter iallafall av sista veckorna här och ser fram emot att få sätta min fot i landet lagom igen.

pics: http://siric.blogg.se/

i'm going to hawaii baby

hur sjukt är det inte att jag ska till hawaii då!? och inte med vilka som helst. siri, verran och jenny är tre av de skönaste tjejerna jag träffat. vilka jäkla personligheter alltså. ser framför mig verran på en moppe med ena handen på styret och gpsen i den andra, jenny som beställer ceasarsallad oavsett vad som erbjuds på restaurangen, siri ta täten i en hula hula-dans på stranden, att vi efter ett års diskussion fortfarande inte kan släppa ämnet våra dialekter trots att vi är på hawaii. önskar världen skulle kunna se spektaklet på film. ja jäklar vilken skrattkavalkad det kommer att bli.

i lurarna

älskar veckans topp 10. lite mysmusik, lite festival-indie, lite house och lite hiphop. zarastyle.

i'm back

fullt medveten om att uppdaterandet varit SÄMST. ska bli ändring. sen jag checkade in sist har jag haft två veckor med kidsen på dagscamp då jag bland annat underhållt mig med att lapa sol, läsa harry potter och hunger games-serien på engelska, träning, skypedejter, os-tittande, starbucksdejt med siri, mysig utomhuskonsert med min värdfamilj och skype med anna vilket kändes helt sjukt eftersom hon nu befinner sig i sverige!? lyckades ju även knipa en söndagsbiljett till lollapalooza i sista sekund vilket var helt galet. mer om det senare.